Social Icons

Monday, October 1, 2012

Munajat Di Pertiga Malam TerakhirMu

Bismillahirrahmanirrahim.. Alhamdulillah syukur ke hadrat Ilahi

Di saat ini, Aku meninggalkan bantal yang empuk dan katil yang tersergam kemasnya.

Aku berkorban untuk merasai semua itu kerana aku menantikan sesuatu perkara yang lebih indah dan menenangkan hati. Di saat manusia lain lena dibuai mimpi, aku tidak dapat melelapkan mata. Sangat rugi jika aku tidak merebut peluang ini. Aku tidak hanyut dengan godaan syaitan.

Aku melangkah menuju ke bilik air yang berdekatan. Wudhuk ku ratakan dan sempurnakan. Hanya untuk Mu Ya Allah. Aku ingin sentiasa berada disampingMu kerna aku tahu di dalam suka dan duka pasti ada-Mu. Aku tidak mahu lalai dalam menikmati keindahan dunia ini. Dari pagi, petang dan kini malam silih berganti. Aku gagahkan diri.

Jam menunjukkan tepat 3.30 pagi. Inilah yang aku tunggu-tunggu. Bersedia untuk menghamparkan tikar sejadah untuk tawajuh cinta. Melihat telekung sembahyangku. Alangkah baiknya aku tidak membiarkan telekung itu menjadi perhiasan di bilikku sahaja dan kini aku memakainya untuk semata-mata ingin memenuhi pengharapanku dan kerinduanku.

Ya Ilahi, aku ingin merebut kesempatan ini. Engkau telah memudahkan hatiku ini untuk bertahajud di pertiga malam. Engkau telah membuka hatiku untuk sentiasa bertaubat kepadaMu. Engkau telah menyedarkanku tentang keindahan beribadat dikala manusia lain sedang tidur dan aku bangun gagah berdiri untuk menikmati keindahan dan ketenangan dari Tuhan Yang Esa.

Di dalam solatku, tidak dapat aku ungkapkan dengan kata-kata betapa bersyukurnya aku dengan rahmatMu Ya Allah. 

Di dalam doaku, aku merintih mengharapkan penerimaan Mu. Aku merintih dan merayu denganMu Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengasihani. Ya Allah, ampunilah dosa-dosaku. Kasihanilah umi ayahku sebagaimana mereka mengasihaniku sejak dari kecil lagi. Airmataku semakin bercucuran membasahi pipi. Tidak dapat aku menahannya. Aku membiarkan saja ia mengalir membasahi pipi dan telekung sembahyang. Inilah kesedaran yang Allah campakkan di dalam hatiku ini. Selalu saja ingin bermunajat kepadaMu. Selalu saja ingin merebut saat dan ketika ini. Saat yang mana sangat sepi. Tiada sebarang bunyi. Saat yang menyenangkan. Saat yang sangat makbul doa seorang hamba. Saat yang sangat dekat dengan Allah swt. Terasa diri ini sahaja yang hidup ketika ini. Terasa kesunyian. Tetapi…

Aku tidak sendirian kerana aku ada Allah yang Maha Melihat setiap gerak geriku.
Aku ada Allah yang Maha Mendengar setiap doaku dan rintihanku.
Aku ada Allah yang Maha Mengetahui isi hatiku yang sangat aku dambakan.
Aku ada Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Itulah yang lebih meyakinkanku.

Alhamdulillah.

#Sesungguhnya Solatku, Ibadahku, Hidupku & Matiku hanya kerana Allah swt#

1 comments:

  1. assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh :)
    ana dari Indonesia ukhti,ana kagum dengan goesan pena-pena anti yang selalu dibalut dngan kelembutan dan kesejukan Islam.
    barakallahu fiky,semoga ana juga bisa seperti anti.aamiin :)

    ReplyDelete